3 osvědčené tipy, které vám mohou pomoci při rozjezdu podnikání
9. prosince proběhlo poslední setkání u kulatých stolů, které organizuje veřejně prospěšná společnost Business and Professional Women za finančního přispění MČ Praha 4. Cílem setkání je podpořit ženy v místní lokalitě pomocí mentoringu. Každé setkání vede zkušená mentorka, která se rozhodne sdílet své (ne)úspěchy v práci nebo v podnikání, nápady a kontakty.
Tématem posledního letošního setkání bylo podnikání a prováděla jím Hana Müllerová, zakladatelka eventové agentury Baby Office. Hana má 3 děti a podniká již více než 20 let. Nejdříve v oblasti marketingu, nyní se věnuje péči o děti ve firmách a pomáhá lidem najít rovnováhu mezi prací, rodinou a volným časem.
Zúčastněné ženy měly příležitost mluvit o tom, co je v současné době trápí, nebo co jim pomáhá a motivuje je. Hana sdílela svůj podnikatelský příběh a podělila se o zkušenosti, které jí na její cestě nejvíce pomohly a zde jsou její rady:
Byznys plán musí být jednoduchý a výstižný
Pokud uvažujete o podnikání, zkuste si své myšlenky zhmotnit na papír. K tomu ideálně slouží nástroj Lean Canvas. Jedná se o velmi jednoduchý byznys plán na jedné stránce. Výhodou je, že nemáte moc místa rozepisovat se, musíte jít k jádru věci. Ujasníte si, kdo jsou naši klienti, jaký je náš produkt, jaký problém řeší náš produkt a jaká je vaše cenová politika. Díky Lean Canvas nevynecháte žádný důležitý aspekt, který si potřebujete při začátcích podnikání ujasnit.
Lean Canvas si můžete stáhnout třeba zde.
Nepodceňujte obchodní strategii
Především ženy mívají někdy problém uvědomit si, že hlavním cílem podnikání je vytváření zisku. Většinou ženy mluví o potřebě flexibility, o tom, že chtějí pomáhat lidem nebo dělat to, co je baví. Ale každé podnikání stojí na dobré obchodní strategii. Tedy na tom, kdo bude mé výrobky a služby kupovat a kolik za ně zaplatí.
Obchodní strategii je potřeba stále aktualizovat a upravovat vzhledem k vývoji situace na trhu i uvnitř firmy. Pro evidenci obchodních případů stačí pro začátek jednoduchá excelová tabulka. Tam si člověk zapisuje potenciální klienty a výsledky jednání. Jak se ale podnikání rozrůstá, je lepší pořídit si CRM systém. (CRM je zkratka Customer Relationship Management a znamená řízení vztahu se zákazníky.) Osvědčený je například Raynet nebo Salesforce. Na trhu je ale mnoho kvalitních systémů.
Marketing nejsou jen hezké fotky na sociálních sítích
Marketingová strategie musí sloužit především jako podpora obchodu. Nestačí sledovat počty sledujících na sociálních sítích, ale je potřeba zaměřit se na nalezení efektivních cest, jak komunikovat se svými zákazníky. V začátcích podnikání bývá omezený rozpočet na propagaci, proto je nejlepší postavit marketing na svém osobním příběhu. V dnešní době lidé čím dál tím více vyžadují kvalitní produkty nebo služby a autenticitu. Pokud ukážete, kdo jste a co děláte a jak to děláte, je to ta nejlepší reklama.